Dyret og a Mor.

Dyret og a Mor.
Det er viktig å ta bilder...sykt mye bilder!

lørdag 18. desember 2010

O jul med min glede!

Fant Dyret smattende på skartkabelen til TVn her om dagen. Det gikk jo egentlig greit, men kunne ikke forhindre at –duerendårligmor- tanken tok en drive-in i venstreøret. Ikke ville hun ha middag. Jeg skulle lage avansert veggismat, samtidig som jeg tok oppvasken. Barnehagen hadde latt henne male seg lilla over det ene øyet. Hun smattet på en ledning, tilkoblet strøm. ”Ja, vi tar å dusjer litt!”
Etter ca. 12 minutter var det bare kaldt vann igjen og vi begge hadde fremdeles sjampoodyr i håret. Hadde vel egentlig ikke forventet bedre. Jeg fortjener ikke varmt vann i dag. Resten av oppvasken fikk jeg gjemme under et rent håndkle.

Jeg fikk endelig kjøpt fire blanke pocketbøker til boksirkelen. Hadde i utgangspunktet vært på leting etter Abo Rasul, men endte heldigvis opp med Johan Harstad. Personen du elsker er 72,8% vann og det har ikke regnet på flere uker. Helt ærlig, dette bør være en kongebok.
Uansett var kvelden en vekker. Maten ble godkjent! Helt krise å lage mat til folk som ikke spiser dyr;) Boken tente en gnist hos samtlige og kjeften gikk på alle. Jeg glemte å koke te og dele ut julegodteri, men jeg tror ingen gikk hjem med abstinenser. Kvelden var en vekker. For da jeg klemte alle godnatt og godjul, for så å lukke døren til stillhet, da kom jula. Jeg satte meg ned blant varme puter og følte rommet rundt meg. Julestake og gjemte nisser. Svak lyd på TVn og facebook. Dempet snorking fra soverommet og fred. Endelig.

Jeg kommer til å stresse på meg et hjerteinfarkt. Det er ikke kødd. Pappa fikk sitt første rundt fylte tredve, dvs, jeg har fem år på meg å stresse ned. Jula kommer sånn koselig snikende. Jeg har selvfølgelig en ganske selektiv hukommelse, så julevask, 100 julegaver, kakebaking, og generell sterilisering av alt som har vært skittent i ett år, er blitt glemt. Kvart over ett i går natt var jeg ferdig med øvre del av kjøkkenet. I dag har jeg juksevasket i stua, og pakket inn x-antall julegaver med papir hentet fra her og der. Glemte selvfølgelig å kjøpe det. I går kunne jeg ha sovet ut for første gang på et halvt år, men stod opp kl.8 for å dra til skolen for å levere noen andres bøker, jeg hadde glemt nederst i sekken. Så glad er jeg i vennene mine (så redd er jeg for kjeft). –Skulle egentlig på jobb, men Dyret hadde fått spya. Jeg og mandariner går ikke lenger like godt sammen…

Uansett, det tre svenske venninner hadde plassert av juleglede i meg, har sakte blitt erstattet med en ubeskrivelig julerus. Forskjellen fra eksamensrusen, er at det egosentriske er ikkeeksiterende. Eneste tanke er; skape kos for barnet, skape minner, lukte grønnsåpe! Julegaver, julegaver, julegaver!
Heldigvis finnes håndball VM. I morgen er finalen mellom Norge og Sverige. O lykke, det skal bli liv i stua. Gubben har fri(hans landsmenn skal gruses!), leiligheten er tilnærmet ren og jeg har pepperkakedeig i skapet. O jul med min glede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar