Dyret og a Mor.

Dyret og a Mor.
Det er viktig å ta bilder...sykt mye bilder!

fredag 31. desember 2010

NyttårsAftenogfleresæresekunder.

Da var det siste dagen i året igjen. Hver dato er oppbrukt og jeg må begynne på nytt. Husker ikke hva jeg brukte datoenen til. Bortsett fra:

29 jan. Ba inn alle jeg kunne navnet til, i min datters 1 årsdag...særs svett ide, men med den enkle menyen av grillpølse og rød gele. Ballonger og kakelys. Vår lille, urbane leilighet så ut som en lekebutikk, som nettopp var blitt utsatt for et talibanangrep...(hehe tali-banan...hehe).

14 des, Første gangen jeg strøk på en eksamen...og var stolt etterpå.

Ja, to datoer var det eneste jeg kan huske av året gjennom vinglasset jeg ser akkurat nå. Er det en bra ting? 16 juni i 2009 var første gang Dyret fikk spise kjøtt, det var et horribelt vendepunkt, hun fikk smaken på blod. 16 juni 2010 tror jeg det var eksamensinnspurt og jeg fikk A etter å ha spyttet ut, alt jeg har spart i hodet, lenge, rundt boken om vår alles kjære Elias Rukla...16 juni 2002 er helt fortrengt...
skal man begynne å sammenligne dem, datoene? Kanskje føre en statestikk og se tendenser som går igjen for hvert år? Tror personlig at mars er den kjedeligste måneden. Har heller aldri hatt et spesielt forhold til 21 juli, bare panikk i de siste årene (har glemt å kjøpe gave, IGJEN!). Leste at tirsdager er usynlige dager, noe etter nøye gjennomtenkning viser seg å være helt sant! Å ha eksamen på tirsdag er aldri bra. Februar er den aller beste måneden, midt mellom jula og våren. August er behageligst, September vakrest.

Siste dagen i året, hva har jeg gjort i 2010?
Frivillig valset tilbake til skolen. Tatt betydelig mindre buss. Fått nye venner.
Laget to forsider til utgitte bøker, plastret min samboer, pakket utallige kofferter og lært meg flere ord (suffiks og prefiks, intern fokalisering, perifer, derivasjon blablabla). Æsj, har jeg ikke gjort noe gøy?
Sikkert.
Luciafeiring med en liten jente med sølv i håret, akebrett og burgere i en sommervarm park. Bikinier og snømenn! Sommerøl og juleøl!

Det mest imponerende er at jeg, idag, har lagd kalkun og waldorfsalat. Ja faktisk, og det ble veldig godt. Siste dagen i året og jeg imponerer meg sjæl. Hele forsamlingen smattet og pustet over hver sin tallerken, jeg satt ydmyk tilbakelent. En liten husfrue langt inni magen spratt opp og ned, og ropte sikkert hurra! Men greide ikke tenke at jeg var best, for mamma gjorde egentlig det meste. Sikkert.

Gleder meg til neste runde, har nå en fot på hver side.

1 kommentar: